Henrik Schou Jensen tog springet fra drifting til banesporten i 2022, hvor han debuterede i Special Saloon Car med sin Aquila CR1. Det gav blod på tanden, og i 2023 bliver der opgraderet – kraftigt.
Det hele startede, da den fartgale fynbo som 15-årig hævede børneopsparingen og til sine forældres fortvivlelse gav sig i kast med gokartsporten. Det gik der flere år med, inden han i 20’erne faldt over drifting-disciplinen.
– Drifting er hyggeligt, og der har jeg også prøvet en masse sjove ting, men for at være ærlig har jeg drømt om Special Saloon Car siden 90’erne, hvor Jørgen Poulsen og de andre turnerede med brede og vilde biler, fortæller Henrik Schou Jensen, som satte fart på drengedrømmen efter en anden skelsættende oplevelse:
– Jeg så en af de tidlige Aquila CR1-biler blive prøvekørt på Jyllandsringen, og siden den dag har jeg haft en idé om at skulle køre Special Saloon Car med en Aquila. Så jeg satte min driftbil til salg med teksten “kun bytte til kontanter eller en Aquila CR1″…
Med en Aquila CR1 indkøbt blev Henrik hurtigt tilmeldt Special Saloon Car til Grand Prix Danmark. Inden da var der dog lige en anden ting, som skulle krydses af på to do-listen. Nürburgring Nordschleife.
– Vi er nogle gutter, som tager ned og kører trackday på Nordsløjfen 2-3 gange om året, og det er en helt fantastisk oplevelse. Så jeg var nødt til at have Aquilaen med ned og opleve den på den vildeste racerbane i verden, fortæller Henrik, der som forventet fik én på opleveren … i to omgange, indtil teknikken drillede.
– Den bil er som skabt til Nordschleife! Det var en kæmpe oplevelse, men vi kæmpede med nogle kortslutninger, og efter to omgange stod generatoren af. Men jeg skal derned igen, ikke mindst for at prøve den med den nye motor…
Som afslutning på debutweekenden ved sidste års Grand Prix Danmark blev Henrik Schou Jensen nemlig en motor fattigere. Et stempel slog hul i motorblokken og efterlod fynboen med en stor beslutning: Byt til nyt – eller lav noget vildere.
I skrivende stund er motorrummet tomt på den fynske Aquila. Men et sted i USA er en helt særlig motor ved at blive forberedt. Og den er en smule mere potent end den, som blev smidt direkte i jerncontaineren hjemme i Odense.
– Jeg kunne jo se, at jeg var ret tæt på at kunne lege med Lamborghini-drengene, så der kommer en lidt mere frisk kværn i. Den skulle gerne yde 780 hestekræfter på ren sug, så den kommer til at gå friskt, griner Henrik Schou Jensen, som også har sat gang i andre forbedringer på bilen:
– Vi er også ved at bygge ABS på den, så jeg får lidt hjælp til at få stoppet bilen igen. Det tror jeg at jeg bliver glad for, når først vi er på banen.
For Henrik og Rosengaard Racing er målet for sæsonen lige så tydeligt som passionen for mange hestekræfter. Der er nemlig kun én placering, som tæller.
– De der Lambo-drenge skal have baghjul. Længere er den ikke! Det er fine biler, men de kommer til at se bagenden af en Aquila i 2023. Så må vi se om jeg kan levere på den målsætning, slutter han.
Henrik og Rosengaard Racing kan følges på https://www.facebook.com/rosengaardracing.